Gå ned i vikt efter förlossningen

Det är normalt att ha lagt på sig lite extra vikt under graviditeten, även om man i regel har varit ganska duktig på att hålla sig borta från onyttiga saker och försökt röra på sig. Det kan kännas som en stor utmaning till att börja med, men det är helt klart genomförbart.

Innan man sätter igång är det dock viktigt att veta att man inte bör träna för fort efter förlossningen. Kroppen utsätts för en hel del förändringar på väldigt kort tid och den behöver lite tid att återhämta sig. Rekommendationen är att vänta åtminstone sex veckor innan man seriöst börjar med viktnedgången. Att ta promenader, stretcha och göra knipövningar är dock något man kan börja med så snart man känner sig redo.

Saker som uttänjd och slapp hud är att förvänta sig efter en graviditet. Detta är dock något som går till sig med tiden och är inget man kommer att ”träna till” utan går till sig med tiden. Det sagt kommer motion i regel att vara bra för koppen så fort den har återhämtat sig.

Det kan kännas lockade att börja med någon diet eller bantning för att skynda på resultatet något. Det är dock rekommenderat att undvika bantning medan man ammar. Då är det bättre att satsa på att träna och äta rätt först. Man brukar räkna på att amningen kräver omkring 500 extra kalorier om dagen, men då är det också bra att ta in lite mer än normalt. Så länge man gör det från bra källor som grönsaker och frukt kommer man inte se något viktuppgång av detta.

När man sedan slutat amma och fortfarande har några kilon man gärna skulle gå ned kan man prova på något som måltidsersättning för att snabbare gå ned lite till. För att sedan få ett hållbart resultat även när man slutar med detta är det en bra idé att istället räkna kalorier. Annars löper man risken att lägga på sig kilona igen när man börjar äta normalt igen.