Komma i form efter graviditeten

Det kan vara så att man lagt på sig ett par extra kilon vid en graviditet och dessa kanske inte är så bekväma att bära. Det finns alltid möjligheter att bli av med dessa extra kilona som man går och bär på. Det som kan vara den stora utmaningen är att få ihop tiden så den räcker till för träning och annat som krävs.

Att vara småbarnsföräldrar innebär också mindre sömn vilket kan innebära att inte orken alltid finns där. Om du har tränat regelbundet innan graviditeten så vet du vad som krävs och även om det kan kännas tungt just för tillfället så kommer du att få kraft ifrån träningen. Det finns bra tips på vårdsajten 1177 för dig som precis kommit hem och vill börja att träna lite smått. Har man genomgått en graviditet och en förlossning så kanske ett par träningspass i veckan kan fungera. Planera noga din tid även om det känns hopplöst, en power walk med barnvagnen är bättre än ingenting alls.

Du kanske inte behöver sätta för höga mål med din träning direkt efter förlossningen, ta det allt eftersom. Citadellkliniken kan hjälpa dig med olika saker om du känner att det är exempelvis överflödig hud efter gravidmagen. All den kraft och energi det krävs för att föda fram ett barn tar hårt på en kropp och det får ta tid att återställa den ungefär som den var tidigare. Du själv bestämmer hur du ska göra och vad du väljer att göra är upp till dig. Att du gått upp i vikt beror ju inte på att du varit slö utan för att du fött fram en fantastisk liten människa.