Ryggbesvär under graviditeten

Att få ont i ryggen under graviditeten är inget onormalt. Siffror säger att det är omkring 50-80% av alla gravida som upplever detta i någon utsträckning. Det är vanligast att detta drabbar ländryggen och är faktiskt ett tidigt tecken på graviditet. Men vad beror detta på och kan man bli kvitt ryggbesvären under graviditeten?

Som magen växer läggs mer och mer belastning på ryggmusklerna. Belastningen ökar också i så pass snabb takt att kroppens muskler inte alltid hinner med att anpassa sig. Men detta är inte den enda anledningen till besvär i ryggen. Ledbanden i både ryggraden och höfterna luckras upp och bukligamenten sträcks ut. Detta beror på ökade mängder progesteron och relaxin, två av kroppens graviditetshormoner. Läs mer om alla dessa på Mammasidan.

Har man haft besvär med ryggen redan innan man blev gravid kan det vara en bra idé att kontakta en sjukgymnast tidigt och få tips på hur man kan göra för att bättre hantera detta. Det är också möjligt att ta hjälp från en privat klinik som Naprapatiska. Se till att vara noga med att berätta om graviditeten om den inte är synligt än. Vissa behandlingar rekommenderas nämligen inte för gravida.

Några allmänna tips kring smärtlindring av ryggont man kan prova på är som följande:

  • Använd stolar som ger bra stöd för ryggen. Prova även att lägga en kudde bakom ryggen.
  • Variera sitt- och liggställningar regelbundet, även när det inte gör ont.
  • Eftersträva en bra hållning och undvik att böja kroppen för mycket framåt eller bakåt.
  • För att plocka upp saker från golvet är det bättre att sätta sig på huk istället för att böja ryggen.
  • Sluta använda skor med klackar.
  • Motionera och träna varje dag. Bara en halvtimmes promenad kan hjälpa, men satsa helst på ett gravidträningsprogram.
  • Värm upp en vetekudde i mikron och lägg den där det gör ont.